Followers

Friday, April 1, 2011

KHUTBAH JUMAAT: PEMBIMBING UMMAH, PENYATU UMMAH



[1]          Persoalan akan halatuju kehidupan, memanfaatkan umur usia serta peranan sebagai hamba dan khalifah menghiasi dada-dada laman sesawang  dan status facebook. Ia bertitik tolak sebagai tindakan responsif kepada “Khutbah Jumaat” yang menyuntik Roh Kesedaran di kalangan komuniti UIAM-The Garden Knowledge and Virtue. Masakan tidak, Content dan Context tersebut amat jelas, padat serta mampu membangkitkan hati-hati para jemaah. Empat persoalan teras yang dikongsikan bersama Hadirin Jumaat yang perlu di muhasabah sekaligus mahu dan mampu untuk betindak.



[2]          Apakah tujuan sebenar kamu diciptakan?.

Persoalan yang pertama yang diajukan berkait rapat dengan agenda dan manifestasi penciptaan Makhluk yang bernama manusia. Hakikat penciptaan manusia telah dijelaskan Allah melalui perutusan RasulNYA. Sebagaimana FirmanNYA:


Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.”
(Adz-Dzariyat : 56)

Maka, “Solatku, Amal Perbuatanku, Hidupku dan Matiku hanyalah untukMU” menjadi Jawapan Fundamental kepada persoalan yang menuntut peranan dan tujuan penciptaan manusia.


[3]          Dengan siapakah kamu berkawan?.

Kita adalah siapa dan bagaimana sahabat yang berdampingan dengan kita. Justeru, kita sering di ingatkan supaya berhati-hati dalam bersahabat. Kerana sahabat itu adalah mereka yang turut mampu mempengaruhi dan mencorak hidup kita. Sebagaimana dua hadis Rasulullah yang mengingatkan kita akan peri pentingnya etika dalam bersahabat:

“Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan kamu berikan makan kecuali kepada orang yang bertaqwa”

(Hadis Riwayat Abu Daud dan at-Tarmizi)


“ Jauhilah kawan yang buruk (akhlak dan perangainya), kamu akan dikenali sepertinya”. Sabda Baginda lagi: “Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya”.

(Hadis Riwayat at-Tarmizi & Abu Daud)



[4]          Banggakah kamu dengan Islam?

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepadaNYA; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan berAGAMA ISLAM

(Ali Imran: 102)

Namun begitu, menjadi syarat sebagai Muslim untuk mengambil Manhaj, Hukum dan Panduan Hidup berteraskan Islam secara menyeluruh. Kerana disana pasti ada Maslahah yang menolak Mafsadah yang berteraskan Maqasid Syariah. Bangganya kita dengan Islam kerana Allah sebagai persandaran yang paling utuh dan Ia adalah Agama Yang Sempurna.

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang nyata bagimu”

(Al-Baqarah: 208)



[5]          Apakah kamu bersedia menghadap Tuhanmu?.

Persoalan terakhir daripada Khatib berkisarkan tentang kehidupan selepas kematian. Di mana bermulanya Alam Akhirat bertitik tolak daripada bagaimanakah bentuk pengakhiran kehidupan di Alam Dunia. Firman Allah s.w.t menjadi penegasan dan renungan buat mereka yang masih meragui dan alpa akan hakikat ini:

“ Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main(saja), dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami”

(al-Mukminun: 115)



 [6]         Manusia akan meraih kesempurnaan dirinya melalui Jalan Taqwa. Dan di dalam Taqwa itu sendiri terkandung Sifat kesempurnaan Ibadah. Dan kesempunaan ini akan mampu dicapai bila mana kematian menjemputnya.  Dengan kata lain, dunia ini adalah tempat untuk kita bercucuk tanam dan akhirat pula tempat kita menuai hasilnya. Makanya, persoalan bagimana kita Mengurus Nyawa bakal dijawab dengan bagaimana kita memanfaatkan hidup dan kehidupan serta sejauh mana kita memaknakan kehidupan.

Wassalam.




WAN  ZULKARNAIN BIN WAN ISMAIL
CHAIRPERSON OF INFORMATION & MULTIMEDIA
STUDENTS' REPRESENTATIVE COUNCIL(SRC) 2010/2011
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA(IIUM)









7 comments:

MofiR said...

Terima kasih atas perkongsian ini,
Jazakumullah Khairan Jazak.

zulkarnain said...

InsyaAllah same2 kite amek manfaatnya..

"Sampaikanlah daripdaku walaupun satu ayat"

mujahidahputeri said...

owh d blog lg 1 rupenye.ok terbaik dik!syukran ats pkongsian ni.

zulkarnain said...

InsyaAllah..Apa yg berfaedah utk maslahah ummah, same2 kite smbangkn :-)

~amatullahdemalihah~ said...

salam. kalau tak silap ada orang record video khutbah jumaat hari tu. in case kalau tahu dari mana boleh dptkn rakaman tu mnta tolong ye

zulkarnain said...

To amatullahdemalihah>> wasalam, saudari bleh refer ke link berikut...

http://www.youtube.com/watch?v=YufoTB5iNCY

~amatullahdemalihah~ said...

alhamdulillah... jzkllhu khayr

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons