Followers

Tuesday, April 5, 2011

TINGKATKAN PRESTASI, KURANGKAN KONTROVERSI


[1]          Allah Telah berfirman yang bermaksud:
                “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang Fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan”
 (Al-Hujurat: 6)


[2]          Ayat ini diwahyukan oleh Allah secara tegas dan jelas kepada orang-orang yang beriman, agar mereka berhati-hati ketika hadirnya orang fasik yang menyampaikan berita kepadanya. Justeru, menjadi peranan dan tanggungjawab kita untuk memeriksa dan menganalisisnya. Dengan mengambil kira aspek penyampai berita, konteks dan kandungan berita tersebut, agar ia berasaskan sumber yang jelas dan sahih. Dengan kata lain, sama sekali tidak menelannya tanpa usul periksa dan menyebarkannya tanpa nilai etika dan profesional.


[3]          Umum mengetahui bahawa media merupakan platform yang penting dalam berperanan sebagai penyebaran maklumat kepada massa. Namun realitinya, peranan yang seharusnya di mainkan oleh mereka kini jauh terpesong daripada matlamat yang asal. Akibatnya, Isu Kontroversi yang mengabaikan sama sekali nilai professional dan etika menjadi fokus utama berbanding dengan Isu pembinaan moral dan pemantapan kesatuan komuniti. Oleh itu, pemerkasaan nilai etika dan profesional media dalam berperanan dan berfungsi mampu melahirkan masyarakat yang bermoral, berintelek dan harmoni.


[4]          Senario lain pula, akibat kecuaian dan kegopohan  kita dalam menceduk berita tanpa menganalisisnya mengakibatkan fitnah mejadi melata. Lebih parah lagi bila mana kita lah menjadi sumber fitnah dan agen pemecah belah perpaduan ummah dalam sedar atau sebaliknya. Adakah penyesalan di saat akhir menjadi solusi terbaik  lantaran keterlanjuran kita?. Maka sebelum terlambat, saya menyeru kepada semua agar kita tahu, mahu dan mampu untuk merenung sabda Rasulullah s.a.w:
“Pembuktian itu berasal daripada Allah, sedangkan ketergesa-gesaan itu berasal daripada syaitan”
(Dikeluarkan oleh At-Thabari)


[5]          “Janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak ketahui. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawabannya”
(Al-Isra’: 36)
Rentetan daripada itu, menjadi tanggungjawab kita bersama-sama berperanan dan bertindak sebagai agen penyatuan dan jentera kebenaran dengan mengambil kira posisi dan kapasiti diri serta kondisi dan realiti semasa. Dengan memanfaatkan segala medium elektronik(blog, FB, Twitter..) dan platform berautoriti sebagai agen penyebar ‘Content’ dan ‘Context’ yang memberikan impak manfaat dan maslahah kepada semua. Dalam masa yang sama menjauhi sama sekali daripada segala bentuk kenyataan, sebaran maklumat dan berita yang berunsurkan fitnah meruntuh, kontroversi menghancur dan mudharat berterusan. Wassalam.
 
“Tingkatkan Prestasi, Kurangkan Kontroversi” 



WAN  ZULKARNAIN BIN WAN ISMAIL
CHAIRPERSON OF INFORMATION & MULTIMEDIA
STUDENTS' REPRESENTATIVE COUNCIL(SRC) 2010/2011
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA(IIUM)

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons