Followers

Tuesday, March 29, 2011

ULAMA’ DAN UMARA’

[1]          Sabda Rasulullah saw;
“Ada dua golongan manusia, jika baik kedua-duanya, maka baiklah manusia. Apabila kedua-duanya rosak maka rosaklah manusia (dua golongan yang dimaksudkan) iaitulah Ulama’ dan Umara’- Ulama’ ialah orang yang berilmu dan Umara’ ialah pemimpin-pemimpin.”
 (Hadith diriwayatkan oleh Abu Nu’aim)


[2]          Mengimbau sejarah kegemilangan Khulafa’ ar-Rasyidin menunjukkan kita betapa peri pentingnya peranan Ulama’ dalam memandu pemimpin, memacu kepimpinan dan membimbing yang dipimpin. Buktinya, dalam pemerintahan Khulafa’ ar-Rasyidin, kita dapat menyaksikan bahawa betapa ruang bagi “Check And Balance” ini telah dibuka seluas-seluasnya sejak di awal pemerintahan Umar al-Khatab. Beliau sedar betapa pentingnya peranan Ulama’ untuk turut serta dalam pembentukan polisi dan dasar pemerintahan agar ia selari dengan Perlembagaan Islam yang tertinggi yakni Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah saw.


[3]          Oleh yang demikian, Ulama’ tidak seharusnya dilihat sebagai Golongan yang berwajahkan bidang-bidang agama semata-mata. Bahkan harus menjangkaui ke bidang-bidang lain selaras dengan dengan Islam sebagai “The Way of Life”. Justeru, Ulama’ bukan sahaja golongan yang memutuskan Hukum Halal dan Haram dalam sesuatu perkara dan masalah sahaja. Tetapi sebagai penggubal polisi dan dasar, pemantau prinsip dan pelaksanaan dengan memastikan natijahnya memenuhi tuntutan dan kehendak Aqidah, Syariah dan Akhlak.


[4]          Pemimpin haruslah mampu untuk mengurus tadbir serta memakmurkan muka bumi ini secara bijaksana dan professional berpandukan perintah Allah. Dengan memahami konsep “God-Centered” sebagai dasar pemerintahan maka sudah pasti ia akan mendorong pemikiran dan tindakan pemimpin untuk memimpin diri, rakyat dan Negara agar sentiasa dalam “Guideline SyariatNYA” .


[5]          Sebagai pemimpin seharusnya memiliki sifat Amanah iaitu pemimpin yang jujur dan  bertanggungjawab dengan Amanah Kepimpinanya. Kedua, dengan memiliki sifat Tabligh yakni kemampuan untuk responsif dalam berkomunikasi , menyampaikan yang Hak dan menyeru kepada kebenaran. Ketiga adalah Fathonah iaitu seorang yang memiliki daya Kreatif dan Kritis dalam berfikir dan bertindak yang impaknya dapat memberikan Maslahah secara holistic(menyeluruh).


 [6]         Sungguh indah apabila Ulama’ dan Umara’ sama-sama tunduk dan patuh kepada Allah. Sama-sama memahami tentang amanah dan peranan masing-masing. Saling melengkapi dalam memerintah dengan meletakkan Kalimah Thoyyibah di kemuncaknya. Dengan “Baldatun Thayyibah Wa Rabbul Ghafur” sebagai model pemerintah.

WAN  ZULKARNAIN BIN WAN ISMAIL
CHAIRPERSON OF INFORMATION & MULTIMEDIA
STUDENTS' REPRESENTATIVE COUNCIL(SRC) 2010/2011
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA(IIUM)

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons