Followers

Tuesday, February 15, 2011

DARIPADA MUHAMMAD UNTUK UMMAT



[1]          “Sesungguhnya Allah dan MlaikatNYA berselawat keatas NAbi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya”  (Al-Ahzab: 56)

Perhatikanlah bahawa Allah dan Para Malaikat turut berselawat keatas Junjunagan Besar Muhammad, Rasulullah s.a.w. Makanya, tidak pantas kita yang mengaku sebagai Ummatnya sentiasa lekang dan lupa untuk berelawat ke atasnya. Betapa cintanya baginda terhadap ummatnya sehingga langsung menyebut “Ummatku, ummatku, ummatku” biarpun di ambang kematian. Seharusya lebih-lebih lagi  kita sebagai umat yang menyintainya membuktikan cinta kita kepada baginda. Buktikan kecintaan kita terhadap baginda melalui Hati, Lisan dan Perbuatan.



[2]          “Dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan kepada Ummat Manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan ancaman, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui” (Saba’: 28)    
      
Setiap Ummat sebelum kita sememangnya sudah diutuskan Nabi dan RasulNYA. Yang pasti kesemuanya membawa perutusan yang sama yakni memimpin manusia ke Jalan Hidayah. Hanyasanya, mereka yang berakal waras dan jernih hatinya menyahut seruan Nabi dan RasulNYA secara total.  Dan perlu diingat bahawa, Nabi dan RasulNYA sentiasa dilindungi Allah sehinggalah seruan-seruan mereka  disempurnakan  dan beroleh kemenangan. Meskipun, akan senantiasa ada orang-orang yang menentang dan mengingkarinya.



[3]          Allah bangga dengan hamba-hambaNYA yang senantiasa berdakwah di JalanNYA. Firman Allah, “Siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan Amal Soleh dan berkata, ”Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yan berserah diri?” ” (Fushshilat: 33)   
       
Perhatikanlah betapa Allah telah menegaskan bahawa perkataan yang paling baik adalah perkataan Para Dai’e(pendakwah). Mereka tidak berkata kecuali Kebenaran. Setiap Kalimah yang mereka ucapkan semata untuk Kebaikan dan Kemaslahatan Umat. Kerana mereka Cinta dan Taat dalam menelusuri dan menyambung  Rantai-rantai Perjuangan Rasulullah.



[4]          Justeru, bersempena sambutan “Maulidur Rasul”  pada kali  ini saya mengajak  Sahabat-sahabat sekalian agar:

            1- Meyakini dengan benar-benar akan Akidah dan Syariat Islam tanpa sebarang syak dan sangsi.
            2- Mengaplikasikan  Sunnah Rasulullah s.a.w didalam segenap aspek kehidupan.
            3- Sentiasa Berselawat keatas Junjungan Besar Rasulullah s.a.w dalam lapang atau sesak.
4- Tidak menjadikan Sambutan Maulidur Rasul ini sebagai tradisi semata. Sebaliknya, sentiasa menjadikannya sebagai Tuntatan Cinta dan Kasih terhadap  Baginda.
5- Menjadi penyambung kepada Rantai-rantai Perjuangan Rasulullah yakni meninggikan Kalimah Tauhid  pada kedudukan yang paling puncak melalui Dakwah.




WAN  ZULKARNAIN BIN WAN ISMAIL
CHAIRPERSON OF INFORMATION & MULTIMEDIA
STUDENTS' REPRESENTATIVE COUNCIL(SRC) 2010/2011
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA(IIUM)


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons